Producenter af legetøj frygter 3D print

kunstig hånd 3d design 3d model

Producenter af legetøj frygter 3D print

En nylig undersøgelse påpeger, at 3D-printere har gjort det muligt for forældre at gemme alt fra 40 % til 90 % på børns legetøj. Undersøgelsen fremhæver også, hvordan denne tendens skærer i legetøjs producenternes overskud.

Desktop 3D-printere har givet almindelige privatpersoner mulighed for selv at oprette deres eget produktionscenter til legetøj og dermed gøre sig i vis udstrækning uafhængig af de store producenter. Som følge heraf tager disse ”hjemmearbejdere” en del af et marked for legetøj, som ventes at vokse til 135 milliarder dollar i 2020.

En anden fordel for privatpersoner er evnen til at skabe unikke legetøj, der ikke er tilgængelige på markedet. Eller måske endda producere erstatninger til de dyre mærkevarer på markedet. I stedet for at bruge anseelige summer på LEGO-klodser, kunne forældre i stedet lave deres egne blokke hjemme, da de trods alt hverken ekstremt komplekse i form eller størrelse.

Men man må undre sig, hvor det efterlader fabrikanterne. En masse legetøjs producenter er allerede kommet i klemme. Mange ser det som en trussel, mens nogle ser mulighederne. Dette har også bredere konsekvenser for dem, der ønsker at producere legetøj i hjemmet.

Produktion derhjemme kan åbne op for et væld af nye forordninger, regulativer og helt ny lovgivning som kan adressere problemet – blandt andet med ophavsret. Skal nogen få lov til at sælge legetøj ud af deres garage eller skal det gå gennem kvalitetskontrol? Regulativer skal kontrollere materialetoksicitet og tildele passende etiketter til kvælningsfarer. De skulle også anmode om sikkerhedstests, før de kunne overlade det til børn.

Så er der spørgsmålet om hvilke arbejdspladsregler der skal gælde. I det væsentlige vil mange mennesker arbejde fra deres garage. Regler, når det drejer sig om 3D-printere, har været ret afslappet, men fremtiden indenfor 3D print teknologi kan hurtigt skabe et behov for at etablere nye retningslinjer og lovgivning på området.

LÆS OGSÅ:  3D-printer: Sådan kommer du i gang

Ligeledes kan rettighedsproblemer være vanskelige. Det er allerede svært nok at begrænse musik og film online, men nu kan det være aktuelle fysiske data og computermodeller.

Helt sikkert er det, at de store producenter af legetøj kan blive nødt til at indstille sig på en helt anden virkelighed meget snart.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *